A Viktoriánus-kor

Viktória királynő és kora

Viktória királynő és kora

A pesti gázvilágítás bevezetése

2024. december 21. - DJP

1856-ban jelentős esemény történt Pest városában, hiszen bevezették a gáz-közvilágítást az utcákra. Az első gázlámpák Pesten 1856. december 24-én, szenteste gyulladtak fel, a mai Rákóczi úton.

gaz1.webp

Ez az újítás forradalmi változást hozott a városi közvilágításban, mivel a gázlámpák sokkal hatékonyabbak és megbízhatóbbak voltak, mint az addig használt olajlámpák. Az éjszakai élet biztonságosabbá és élénkebbé vált, a közlekedés és az utcai tevékenységek könnyebbé váltak. A gázvilágítás bevezetése nem csak praktikus előnyökkel járt, hanem a város arculatát és lakosainak mindennapi életét is alapvetően átalakította.

Persze nem hirtelen alakult ki mindez.

A hazai gázvilágítás majdnem Széchenyi István 1815-ös angliai útjával kezdődött, amikor szó szerint kicsempészte az országból egy gázfejlesztő készülék modelljét, amely akár halálbüntetést is vonhatott volna maga után, ha felfedezik.

korai_klasszikus_gazlampak.jpg

Közben azonban egy Tehel Lajos nevű óbudai orvos már saját gázfejlesztőt készített, amely 1816-ban már bizonyosan működött, hiszen 1816. június 5-én (más források szerint 15-én) fel is ragyogott a gázlámpa a Nemzeti Múzeum akkori épületének homlokzatán, amelynek Tehel Lajos 1810-től a természettári őre volt.

Mindez olyan siker volt, hogy június 20-án József nádor és második hitvese is megtekintette, azonban mindez megbicsaklott, amikor Tehel pár hónap múlva meghalt. 

Bő tíz évvel ezután, 1827-ben Kappel Frigyes bankár világíttatta meg a Bálvány utcai háza előtti szakaszt gázzal, majd mások is követték a példáját. Újabb évtized elteltével 1838-ban a Pesti Magyar Színházban alkalmazták, ahol azonban inkább bűzös, mint fényes volt, ahogyan Jókai írta „áporodott szaga volt ennek a gáznak” vagy egy másik vélemény világító ereje a pislogáson túl nem terjedt, bűze azonban elhatott Óbudáig”.

A városatyáknak 1844-ben mutatták be, de egyelőre nem támogatták, mert kiszámolták, hogy a fenntartása háromszorosába került volna az olajlámpás-rendszer fenntartásának. Ennek (az elutasításnak) azonban nem mindenki örült, hiszen a Nemzeti Ujság 1844. szeptember 10-én ezt írta: „Halljuk, hogy Pest városa légszesz világítást szándékozik alkalmaztatni s próbatétre azon dicsőséges utczák választvák, mellyekben a gödrökből a jámbor utasra halál vagy legalább lábtörés vigyorog. Mi ennek csak örvendhetünk, mert néhol esti 8 óra tájban olly szomorúan haldokolnak az olajtalan lámpák, mintha nemzeti víg állapotunkat siratnák.”

Erre azonban újabb bő évtizedet kellett várni.

A Triesti Általános Osztrák Gáztársulat 1850-ben kizárólagos jogot kapott egy pesti gázgyár és az utcai lámpák felállítására, de évekig csak az előkészítés folyt.

gazlampa_rajz_gazgyar_vasarnapi_ujsag_1856.jpg

A gázvilágítás működtetéséhez először egy gázgyár megépítésére volt szükség, amely képes volt előállítani a megfelelő minőségű gázt. Pesten ezt a gázgyárat az akkori Lóvásár, a mai II. János Pál pápa téren építették meg, ahol elegendő hely és megfelelő infrastruktúra állt rendelkezésre. Ennek emlékét őrzi emlékét őrzi a tér melletti Légszesz és Gázláng utca elnevezése.

A gázvilágítás technológiája Nyugat-Európából származott, és Magyarország a korábbi osztrák példákat követve kezdte el ezeket alkalmazni, hiszen ekkortájt az Osztrák Császárság területén már több városban is működtek gázlámpák.

A bevezetés után a gázlámpák felszerelése aztán fokozatosan történt. Először a fontosabb utcákon és tereken jelentek meg a lámpák, például a Váci utcában, a Duna-korzón és a belváros forgalmasabb részein, de a lámpák működtetése rendszeres karbantartást igényelt, amit erre képzett szakemberek végeztek. Első lépésként összesen 838 lámpát szereltek fel, amely 1873-ra (Buda és Pest egyesítésére) már ennek közel háromszorosa lett - Pesten 1669, Budán 501 gázlámpa állt (legalábbis közterületen, hiszen ha minden lámpát beleszámítunk Pesten közel 40 ezer, Budán 6500 gázlámpa volt). 

Még az 1850-es években kiépítették a Lánchídon is a gázvilágítást, amely hamarosan olcsóbbá vált, mint az olajvilágítás. Ennek megfelelően rohamosan terjedt, s 1930 körül már 16 ezer gázlámpa világított, amelyet 141 lámpagyújtogató 'indított el' esténként.

gaslight.jpg

Persze voltak problémák is, hiszen pl. 1864-ben egy komoly gázrobbanás történt, amely miatt egy Váci út ház összedőlt és hat ember meghalt. A századfordulóra a gázvezetékek hossza már 434 km, a fogyasztás 50 millió köbméter volt, az első világháború végére pedig már 800 km hosszú vezetékrendszer és 105 millió köbméteres fogyasztás volt. A fejlődést segítette az 1885-ben megjelent Auer-égő, amely erősítette a gázlámpák fényét. 

A gázlámpák fénye erősebb és stabilabb volt, mint az addig használt olajlámpáké, így az esti és éjszakai közlekedés biztonságosabbá vált. A jobb közvilágítás hozzájárult a kereskedelem és a társasági élet élénkítéséhez. Az üzletek hosszabb ideig nyitva tarthattak, az utcákon pedig megnőtt az esti forgalom. Ráadásul a gázvilágítás a modernitás és a haladás jelképe lett, hiszen a világítás megjelenése az iparosodás és a technológiai fejlődés egyik leglátványosabb bizonyítéka volt.

gazlampa_budapesten_koztarsasag_ter.jpg

Az utcák éjszakai megvilágítása után az emberek biztonságosabban mozoghattak, és a közösségi élet a sötétség beállta után is aktív maradt. Az esti kulturális programok, például színházi előadások, bálok vagy vendéglátóhelyek látogatása sokkal vonzóbbá vált a jobb világítás miatt, sőt a világosabb utcák visszaszorították a bűnözést, amely korábban gyakran az éjszakai sötétség leple alatt történt.

A gázvilágítás azonban csak a következő lépés volt a közvilágítás fejlődésében, hiszen az évszázad végére megjelentek az elektromos lámpák, amelyek aztán fokozatosan felváltották a gázlámpákat, de a gázvilágítás alapozta meg a modern közvilágítás rendszerét.

djp

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://victorian.blog.hu/api/trackback/id/tr9418756626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása